مناسبت های مهم تقویم امروز دوشنبه 9 دی ماه
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
مناسبت های مهم تقویم امروز دوشنبه 9 دی ماه
تاریخ : شنبه 21 دی 1392
نویسنده : RmZiRn

۲۱ دی ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۹ ربیع الاول ۱۴۳۵ هجری و ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی؛

نخستین روز امامت حضرت امام مهدی(عج)/ترور شهید مصطفی احمدی روشن

خبرگزاری تسنیم: نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه . ق، برابر با آغاز امامت آن امام بزرگ و امید مستضعفان جهان می‌باشد.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، مناسبت های مهم تقویم امروز دوشنبه 9 دی ماه به شرح ذیل است:

اولین روز امامت حضرت امام مهدی(عج) پس از شهادت پدر بزرگوار ایشان(260 ق)

پس از شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت، و ولایت، حضرت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الاول سال 260 قمری، حضرت بقیه اللَّه الاعظم امام مهدی(عج) سکاندار امت مسلمان گردید و به امر خداوند متعال از دیده‌ها پنهان گشت. نهم ربیع الاول سال 260 ه . ق، برابر با آغاز امامت آن امام بزرگ و امید مستضعفان جهان می‌باشد.

او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد همان‌گونه که از ظلم و جور، پُر شده است. شیعیان، این روز را به عنوان عید، جشن می‌گیرند و در آن، به شادمانی و عبادت می‌پردازند.

رحلت عالم مجاهد و متفکر بزرگ مسلمان آیت اللَّه "شیخ محمد مهدی شمس الدین" (1379 ش)

آیت‌اللَّه شیخ محمد مهدی شمس الدین، در نیمه شعبان سال 1353 ق در نجف اشرف به دنیا آمد. شیخ محمد مهدی شمس‌الدین در 36 سالگی برای یاری مردم لبنان راهی این کشور شد و با کمک امام موسی صدر، بنیادها و مؤسسات خیریه و علمی متعددی پایه‌گذاری کرد. ایشان بعدها به عنوان نایب رییس و سپس رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان برگزیده شد و منشأ خدمات مفیدی برای مردم گردید. آیت‌اللَّه شیخ محمد مهدی شمس‌الدین، یکی از مردان نادری بود که علم و فقاهت را با جهاد و استقامت درهم آمیخته بود. وی ضمن آگاهی از علوم دینی، در عرصه پیکار با زورگویان و غاصبان صهیونیستی پیشگام بود و در عین حال از انقلاب اسلامی ایران به رهبری خمینی کبیر حمایت می‌کرد. از این متفکر مسلمان آثار متعددی بر جای مانده که ثورة الحسین، انصار الحسین، شرح عهد الاشتر و الغدیر و... از آن جمله‌اند. آن مرد بزرگ سرانجام در 21 دی ماه 1379 ش برابر با نیمه شوال 1421 ق در 67 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد امام صادق(ع) که توسط معظم له در بیروت تأسیس شده بود به خاک سپرده شد.

درگذشت درگذشت استاد ابوالقاسم سحاب (1335ش)

ابوالقاسم سحاب در 19 فروردین‌ماه 1266ش در یک خانواده دهقانی در قریه فم تفرش به‌دنیا آمد. استاد ابوالقاسم سحاب که شغل معلمی را برگزیده بود در 1299ش به تقاضای شیخ جلال نهاوندی به ریاست معارف ثلاث (ملایر و نهاوند و تویسرکان) برگزیده شد و در این مأموریت، خدمات ارزنده‌ای به فرهنگ آن منطقه کرد. از وی بیش از 72 عنوان کتاب که برخی از آن‌ها در چند مجلد تألیف شده، باقی مانده است. از جمله این آثار، زندگانی ائمه: حضرت سیدالشهداء اباعبدالله الحسین (ع)، امام جعفر صادق (ع)، امام جواد (ع)، عسکریین (ع) و دیگر امامان و معصومین (ع) را می‌توان نام برد. از دیگر آثار وی، ترجمه کتاب‌های «تاریخ قرآن»، «فلسفه و اسرار حج»، «تاریخ نقاشی در ایران»، «تاریخ هنر اسلامی» (از زبان عربی)، ترجمه «جغرافیای کارپنتر» در 6 جلد (از انگلیسی)، تألیف کتاب‌های ارزشمند «فرهنگ خاورشناسان»، «زندگانی شاه عباس کبیر»، «تاریخ مدرسه عالی سپهسالار» را می‌توان نام برد. استاد ابوالقاسم سحاب، سرانجام در تاریخ بیست و یکم دی‌ماه سال 1335 هجری شمسی در سن شصت و نُه سالگی در تهران بدورد حیات گفت و پیکرش را در صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپردند. از جمله کارهای بزرگ استاد، تأسیس مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در سال 1315ش بود که فعالیت گسترده‌ای در زمینه تهیه نقشه‌ها و انتشارات تاریخ و جغرافیا بر عهده دارد.

آیت الله العظمی آقای محمد صالح علامه حائری مازندرانی که از اعاظم روحانیون و مقیم سمنان بودند درگذشتند(1350ش)

به دستور ریاست ساواک اعلامیه هایی در مورد شروع به کار کسبه بازار از سوی شهرداری و امور اصناف منتشر گردید؛(1356ش)

ـ در این اعلامیه از بازاریان خواسته بود تا از تاریخ 56/10/22 مغازه های خود را باز کنند که در غیر این صورت، نسبت به لغو پروانه کسب آنان اقدام خواهد شد.

آغاز ساختمان مسجد "گوهرشاد" در مشهد به دستور گوهرشاد خاتون (841 ق)

مسجد گوهرشاد در صحن جنوبی مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) واقع شده است. بانی آن، گوهرشاد بیگُم، همسر سلطان شاهرخ میرزا و جانشین امیر تیمور گورکانی، یکی از زنان نیکوکار و نامدار بوده است. این مسجد یکی از بناهای بسیار عالی است که کاشی‌های مُعَرَّق و غیرمُعرّق آن، با چینی‌های بسیار ممتاز برابری می‌کند.

این مسجد در ابتدا چهار در داشت و دارای چندین ایوان بود از جمله: ایوان مَقصوره با گنبدی بسیار عالی و دو گلدستهٔ بلند کاشی که ارتفاع آن 27 متر و گنبدی با حدود 50 متر ارتفاع. همچنین ایوان دارُ السَّعاده که سمت مرقد مطهر واقع شده و نیز ایوان غربی، جزئی از ساختمان مسجد گوهرشاد مشهد می‌باشند.

واگذاری امتیاز احداث راه آهن جلفا - تبریز به روسیه (1331 ق)

درحالی که مذاکرات درباره مسیر خط‌آهن سراسری ادامه داشت، روسیه برای جلوگیری از اتلاف وقت و نیز مقدمه‌ای برای خط‌آهن سراسری، با بهره گرفتن از نیاز مالی ایران موفق به دریافت امتیاز راه‌آهن جلفا ـ تبریز از دولت ایران شده بود (صفر 1331ه ق/ فوریه 1913). به رغم عدم پیشرفت مذاکرات خط آهن سراسری، روسیه سریعاً کار ساخت راه‌آهن جلفا ـ تبریز را آغاز کرد. کار احداث این خط با شاخة صوفیان ـ شرفخانه در اوایل رجب 1334ه ق/م 1916 در حالی به پایان رسید که با آغاز جنگ جهانی موضوع راه‌آهن سراسری ایران و انجمن مطالعه آن عملاً پرونده‌ای راکد شده بود.

پیروزی نیروهای اسلام بر "یزدگرد سوم" و انقراض سلطنت ساسانی (642م)

پس از قتل خسروپرویز به دست فرزندش ساسانیان در سراشیبی سقوط و انحطاط قرار گرفتند. در همین هنگام آشفتگی بسیاری در اوضاع ایران پدید آمد و در طی چهار سال بیش از 10 نفر به سلطنت رسیدند، تا سرانجام یزدگرد سوم بر تخت سلطنت نشست. سپاهیان اسلام در زمان خلیفه دوم به ایران حمله کردند و در طی جنگ‌های قادسیه و نهاوند، ارتش مجهز ایران را شکست داده و اسلام را در آن نواحی منتشر ساختند. عقب‌نشینی برخی امرا و اشراف و دهقانان ایرانی و حتی موبدان در برابر امواج هجوم نیروهای اسلام، نارضایتی از حکومت ساسانیان و اسلام آوردن ایرانیان و همدلی با مسلمانان از عوامل مهم سقوط و اسلامی شدن تدریجی ایران بود و مقاومت‌ها و شورش‌های ضدعربی که در خلال فتح و پس از آن، در شهرها رخ می‌داد، مانعی جدی دربرابر گسترش اسلام نبود. همدلی برخی از اشراف و امرای ایرانی با مسلمانان باعث شد که بر جان و مال خود ایمن شوند و حتی از عطایای اسلامی بهره‌مند گردند و گاه موقعیت اجتماعی و سیاسی خود را نیز حفظ کنند.

استعفای "شاذلی بن جدید" رئیس جمهور اسبق الجزایر (1992م)

شاذلی بن جدید سیاست‌مدار معروف الجزایر، که خود از طرف احمدبن بلا اولین رئیس جمهور الجزایر به فرماندهی نظامی در شرق این کشور برگزیده شد، بعد از کودتای هواری بومِدِیَن علیه احمد بن بلا در سال 1965م عضو ستاد کل ارتش گردید. از سال 1979م و با مرگ بومدین، شاذلی بن جدید به ریاست جمهوری و فرماندهی کل نیروهای مسلح الجزایر دست یافت و بر خلاف دشمنی گذشته‌اش با استعمار، دست دوستی به سوی فرانسه دراز کرد. وی سرانجام در 11 ژانویه 1992م درپی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی الجزایر که در آن جبهه نجات اسلامی پیروز شده بود، به جای واگذاری قدرت به اکثریت پیروز، از مقام خود استعفا کرد تا راه برای ایجاد یک حکومت سرکوب‌گر نظامی و تعلیق قوانین کشور و نتایج انتخابات گشوده شود. از آن پس، شورای حکومتی جدید الجزایر قدرت را به دست گرفت که عملاً تحت کنترل فرماندهان ارتش الجزایر قرار داشت.

زادروز دنی پاپن، مخترع دیگ بخار(1647م)

دنی پاپن یکی از مخترعان برجسته فرانسوی در تاریخ یازدهم ژانویه سال 1647 میلادی در این کشور به‌دنیا آمد. پاپن، نخستین‌بار در تاریخ صنایع از قوه بخار برای ایجاد حرکت در موتور ماشین استفاده کرد. انسان، هزاران سال برای انتقال اجسام یا از نیروی بدنی خود و یا از نیروی جانوران استفاده می‌کرد. پس از چندی، پاپن برای اولین‌بار به نیروی بخار آب پی برد و درصدد استفاده از این نیرو برآمد. از این‌رو، نخستین دیگ بخار را در سال 1688م اختراع کرد و در سال‌های بعد به تکمیل آن پرداخت. ماشین بخار پاپن، اولین وسیله بخاری محسوب می‌شود که براساس آن بعدها اتومبیل و کشتی بخاری ساخته شد. این اختراع و دیگر کارهای عملی پاپن باعث شد که وی به عضویت انجمن سلطنتی فرانسه دربیاید. پس از چندی، پاپن از فشار داخل دیگ، به فکر استفاده‌های عملی از نیروی بخار آب افتاد و اولین نیروی کارآمد را برای حرکت کشتی‌ها فراهم آورد. پاپن را به‌واسطه این اختراع مهم، «پدر بخار» لقب دادند. وی سرانجام در 2 اوت 1714م در سن شصت و هفت سالگی در لندن درگذشت.

شهادت مصطفی احمدی روشن (1390 ش)

مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور 1358 چشم به جهان گشود. در سال 1377 در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف می شود. وی در دوران دانشجویی به عنوان معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف فعالیت می نمود. او از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است. در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی گردید. وی دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفته است.

شهید احمدی روشن عضو هیئت مدیره یکی از شرکت های تامین کالای نیروگاه هسته ای نطنز اصفهان بود که در زمینه تهیه و خرید تجهیزات هسته ای فعالیت داشت. این شهید بزرگوار در هنگام شهادت معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. شهید احمدی روشن صبح چهار شنبه 21 دی ماه 90 بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران بدست عوامل استکبار به شهادت رسید. از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام "علی" به یادگار مانده است.

منبع: راسخون

انتهای پیام/



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409